Taneční tipy na říjen aneb zažít tanec v divadle, kině i televizi..

sobota 12. říjen 2013 19:56

Po převážně repertoárovém září bývá měsíc říjen v tanečním světě již tradičně spjat se začátkem podzimního období premiér jak baletních souborů velkých kamenných divadel, tak i menších, nezávislých companies, ale také několika festivaly, tematicky více či méně zaměřenými na pohybové umění. 

Jedním z nich je i Mezinárodní festival České televize Zlatá Praha, jehož jubilejní 50. ročník začíná právě dnes na pražském Žofíně. Pro taneční publikum je jistě potěšující, že tato tradiční soutěžní přehlídka televizní tvorby se mimo záznamy oper a koncertů či portréty osobností ze světa vážné hudby v posledních letech stále více zaměřuje i na žánr tanečních filmů. Tuto skutečnost ostatně potvrzuje i dramaturgie slavnostního zahajovacího večera, jenž divákům pod názvem „Best of Czech Dance Scene“ nabídne fragmenty z choreografií významných současných českých tvůrců, a to v podání souborů jako jsou například Dekka Dancers, Pražský komorní balet, Balet Národního divadla, Balet ND v Brně a baletní soubor Jihočeského divadla. Zlatá Praha je však především televizním a filmovým festivalem, a tak se diváci mohou těšit na volně přístupnou videotéku, čítající na devadesát titulů, mezi nimiž nechybí Labutí jezero v moderní hip hopové podobě nebo dokumentární portréty velkých tanečníků a choreografů, jako jsou Vladimir Malachov, William Forsythe či Mats Ek. Skutečnou lahůdkou pro milovníky tanenčího umění je potom tradiční večerní cyklus Pocta..., v jehož rámci se návštěvníci festivalu mohou seznámit se životem a tvorbou předních osobností ze světa tance, letos to budou již zesnulý francouzský choreograf Maurice Béjart, osobně se potom pražskému publiku přijedou představit bratři Jiří a Otto Bubeníčkové a věhlasný americký choreograf John Neumeier.  

Již po desáté se letos na podzim v Národním divadle Brno uskuteční projekt Taneční most / Tanzbrücke, v jehož rámci se v jihomoravské metropoli prezentují přední německé baletní soubory a choreografové. V neděli 13. října to bude Ballett Dortmund, jeden z nejdynamičtěji se rozvíjejících a po repertoárové stránce nejpozoruhodnějších souborů v Německu. Zlatým hřebem letošního programu bude především jednoaktový balet Cantata Maura Bigonzettiho, jednoho z nejosobitějších současných choreografů, jehož tvorba je však českému publiku mimo rámec projektu Tanzbrücke bohužel nedostupná.

Středa 16. října je zásadním datem hned z několika důvodů – jednak se uzavírá program již vzpomínaného festivalu Zlatá Praha, jen několik desítek metrů od pražského Žofína, na Nové scéně ND se pak představí v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu nejvýraznější soubor naší současné taneční scény 420PEOPLE ve zbrusu nové choreografii svého uměleckého šéfa Václava Kuneše s názvem Mirage. Pokud vás zajímá fúze současného tance a stand-up comedy, měly by vaše kroky směřovat právě na Novou scénu.

Zkrátka ale nepřijdou ani milovníci klasického baletu v podání špičkových zahraničních souborů, tentýž večer totiž ve vybraných kinosálech v Praze, Kopřivnici, Mariánských Lázních a Varnsdorfu začíná sezóna přímých přenosů ze světových baletních scén do kin, a to romantickým titulem Don Quijote v nastudování bývalého prvního sólisty (a nyní hostujícího umělce) Královského baletu v Londýně Carlose Acosty. Ten se také zhostí hlavní role Basila, jeho partnerkou v roli Kitri bude primabalerína téhož souboru Marianela Núnez. Toto nové nastudování, vycházející z tradiční verze Maria Petipy slibuje ojedinělý zážitek nejen díky nezpochybnitelné technické virtuozitě obou umělců, ale také jejich nepřehlédnutelnému kubánsko-argentinskému temperamentu.              

Dalším slavným baletem na hudbu Ludwiga Minkuse je Bajadéra, romantický příběh lásky chrámové tanečnice (bajadéry) Nikie a vznešeného válečníka Solora, zasazený do staré Indie. Tato „Giselle Orientu“ se ve druhé polovině minulého století rozšířila především díky nastudováním Rudolfa Nurejeva a Natalie Makarovy po celém světě a dnes je nedílnou součástí repertoáru scén, jako například Mariinské divadlo v Sankt Petěrburku, Velké divadlo v Moskvě, Bayerische Staatsballett, Semperoper Dresden, Royal Ballet v Londýně, American Ballet Theatre a mnoha dalších. O to více překvapuje, že na svou českou premiéru musel tento titul čekat plných 136 let až do roku 2003, kdy byl uveden v Národním divadle Brno v nastudování Jaroslava Slavického. Nyní se po deseti letech vrací v obnovené premiéře (25. října), aby potěšil nejednoho ctitele velkých výpravných sborových scén, včetně dnes již ikonického „Království stínů.“

 

Foto: Zlatá Praha

Tomáš Valníček

Tomáš ValníčekOprava14:1513.10.2013 14:15:43
Tomáš ValníčekDěkuji za pozitivní ohlasy14:1213.10.2013 14:12:38
josef hejnaI já vás čtu rád a pravidelně.10:2113.10.2013 10:21:17
ZuzkaO Zlaté Praze jsem si ráda přečetla21:3412.10.2013 21:34:19
Lída V.Pane Valníčku,20:5112.10.2013 20:51:02

Počet příspěvků: 5, poslední 13.10.2013 14:15:43 Zobrazuji posledních 5 příspěvků.

Tomáš Valníček

Tomáš Valníček

Recenze, reportáže a (snad) zajímavé rozhovory na téma nejen česká taneční scéna...

Bývalý redaktor Tanečních aktualit.cz

REPUTACE AUTORA:
0,00

Seznam rubrik

Tipy autora

tento blog
všechny blogy

Oblíbené stránky